
Administrationsbygningen med det høje, stejle tag har mange forskellige bygningsdetaljer og regnes i dag for et af Rosens allerbedste arbejder.

Bygningen er opført af gule molersskurede mursten i en varm tone og på taget grå vingetegl, men bag de traditionelle materialer gemmer der sig en moderne jernbetonkonstruktion.

I 1914 stod Rosens karriere i zenit efter færdiggørelsen af Landsudstillingen i Århus og Palads Hotellet i 1909.

Kælderetagens vinduer er placeret mellem de lave stræbepiller. I kælderetagen var indrette moderne laboratorier og rum til bryggeriets kuske.

Vinduerne har fint murede buer med perspektivisk virkning.

Administrationsbygningen er et Gesamtkunstværk, dvs. at alt inventar ned til den mindste detalje er formgivet af Anton Rosen. Her et originale facadeskilt.

Mottoet, som er hugget i granit, er også tegnet af Rosen.

Bygningen bærer overalt præg af et meget højt kvalitetsniveau i materialevalg samt høj kvalitet i den håndværksmæssige udførsel og detaljeringsgrad.

Den centrale forhal er flere etager høj og fra de højtsiddende vinduer strømmer lyset ned i bygningens indre. Midt i hallen hænger en vældig blomstrende smedejernskrone.

Straks ved ankomsten præsenteres kunder og forretningsforbindelser for firmaets væsentligste produkt, repræsenteret af det store ølanker.

To ens fontæner er anbragt på hver side af ølankeret.

Rækken af kontorer ud mod Strandvejen blev adskilt af hvidmalede skydedøre.

Mødelokalet er udstyret med træpaneler og stukloft.

Det er lykkedes Realea at tilbagekøbe alle møbler, der har stået på direktørens kontor. Alle rum var i overensstemmelse med Gesamtkunstværk udstyret med specialtegnede møbler, og inspirationen til dette skrivebord er hentet fra amerikansk kontorindretning og et fornemt udført snedkerarbejde.

Carlsbergs arkiv har en meget stor samling med historiske fotos af ejendommen. Takket være disse er det muligt at lave kopier af de gamle lamper, som har været en vigtig del af husets helhedsindtryk.

Bygningen ejes af Realea Fonden som i 2010 afsluttede en omfattende og detaljeret restaurering som omfattede helt ned til en rekonstruktion af stikkontakterne.

Bygningen har en stram og overskuelig planløsning. I midten af planen ses den centrale forhal som forbinder alle kontor- og mødelokaler. Taget bæres af de fire kraftige søjler.

Forhallen løber op igennem alle tre etager og bringer dagslys helt ned i bunden af bygningen.
























