
Herning-skolerne er opbygget omkring et addetivt princip opstået ved udforme hver rumtype helt frit mht. størrrelse og belysningsform, men samtidigt underlagt en række bindinger.

Alle forskellige rumtyper har en fællesnævner, som er en vandret ramme i dørhøjde, hvilende på søjler i rummets hjørner. Dette for at de skal kunne mødes og forbindes, - addere sig.

Også tagrenderne følger rammerne - eller rettere fugen mellem rammerne, som er bygningens fællesnævner.

Herning skolerne er et addetivt princip, som indebar, at skolen ville kunne have udviklet sig frit i alle retninger.

Herning-skolerne er opbygget omkring et addetivt princip opstået ved udforme hver rumtype helt frit mht. størrrelse og belysningsform, men samtidigt underlagt en række bindinger.

Alle forskellige rumtyper har en fællesnævner, som er en vandret ramme i dørhøjde, hvilende på søjler i rummets hjørner. Dette for at de skal kunne mødes og forbindes, - addere sig.

Også tagrenderne følger rammerne - eller rettere fugen mellem rammerne, som er bygningens fællesnævner.

Herning skolerne er et addetivt princip, som indebar, at skolen ville kunne have udviklet sig frit i alle retninger.

















Beskrivelse:
Omkring 1970 var der planer om eksport- og designskole i Birk, men kun et prøvehus blev opført. Dette har siden haft mange forskellige anvendelser og benyttes nu som privatbolig