








































Beskrivelse:
Med udgangspunk i en analyse af menneskers bevægelse omkring Nørreport har Gottlieb Paludan Architects og COBE designet den ny Nørreport Station og tilhørende plads. De bevægelsesmønstre analysen fandt frem til har været bestemmende for, hvor de forskellige elementer skulle placeres i forhold til byen og hinanden. Det har resulteret i en funktionsopdelt plads med flydende overgange og klart definerede gangarealer, der binder pavilloner og plads sammen på en naturlig og letoverskuelig måde. De markante elementer i projektet er de svævende pavilloner, der er formet i hvid finkornet sprøjtebeton. De to største pavilloner, der omgiver Frederiksborggadekrydset, rummer runde bygningskroppe af glas med kiosker og informationsdel, og et fint og frit tilgængeligt offentligt toilet. Andre steder dækker de over trappenedgange til perroner eller cykelstativer. Cykelstativerne er nedsænket i 30-50 cm dybe cykelbede i forhold til gangarealerne og giver derved et bedre udsyn over pladsen. Cykelbedenes form spejler pavillonernes organiske former og løser fint problemet med cykelparkering ved trafikknudepunkter. På perronerne under jorden er der opsat nyt inventar til udsugning og belysning der afhjælper nogle af den gamle stations problemer med lugt og lys. Pavillonernes tage har fået en sedumbeplantning der opsamler regnvand og leder det videre til de offentlige toiletter. På tagene er endvidere opstillet solceller der driver et jordvarmeanlæg til opvarmning af toiletter og bygninger.
Emneord:
Stationer | Banegårde | Tage | Belysning | Pladser | Perroner | Toiletter | Klinker | Pavilloner | Trafik | Grønne tage |Se på Google Maps