Nørreport Station

| COBEGottlieb Paludan Architects | 2011 - 2015
Nørreport Station Set fra vest
Set fra vest
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra øst
Set fra øst
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra øst
Set fra øst
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra øst
Set fra øst
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra syd
Set fra syd
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra vest
Set fra vest
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra SV
Set fra SV
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra SV
Set fra SV
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra SV
Set fra SV
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra vest
Set fra vest
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra vest
Set fra vest
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Toilet- og informationsbygning
Toilet- og informationsbygning
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Ankomst til toiletbygningen
Ankomst til toiletbygningen
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Mandeafdelingen i toiletbygning
Mandeafdelingen i toiletbygning
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Kvinde- og mandeafdelingen markeres med spejle indlagt i vægbeklædningen
Kvinde- og mandeafdelingen markeres med spejle indlagt i vægbeklædningen
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Spejle og vægbeklædning
Spejle og vægbeklædning
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Loft i mandeafdelingen
Loft i mandeafdelingen
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Toilet- og informationsbygning
Toilet- og informationsbygning
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra SV
Set fra SV
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra vest
Set fra vest
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra vest
Set fra vest
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra SV
Set fra SV
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra syd
Set fra syd
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Detalje fra informationsbygningen
Detalje fra informationsbygningen
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra syd
Set fra syd
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Perronafsnit
Perronafsnit
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Perronafsnit
Perronafsnit
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Perronafsnit
Perronafsnit
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Perronafsnit
Perronafsnit
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Perronafsnit
Perronafsnit
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra syd
Set fra syd
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra nord
Set fra nord
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Detalje ved Gothersgade
Detalje ved Gothersgade
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra vest
Set fra vest
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra vest
Set fra vest
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Cykelbed ved Gothersgade
Cykelbed ved Gothersgade
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra udmundingen af Fiolstræde
Set fra udmundingen af Fiolstræde
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra syd
Set fra syd
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra nord
Set fra nord
Fotograf: Bo Bolther
Download billede
Nørreport Station Set fra udmundingen af Vendersgade
Set fra udmundingen af Vendersgade
Fotograf: Bo Bolther
Download billede

Beskrivelse:

Med udgangspunk i en analyse af menneskers bevægelse omkring Nørreport har Gottlieb Paludan Architects og COBE designet den ny Nørreport Station og tilhørende plads. De bevægelsesmønstre analysen fandt frem til har været bestemmende for, hvor de forskellige elementer skulle placeres i forhold til byen og hinanden. Det har resulteret i en funktionsopdelt plads med flydende overgange og klart definerede gangarealer, der binder pavilloner og plads sammen på en naturlig og letoverskuelig måde. De markante elementer i projektet er de svævende pavilloner, der er formet i hvid finkornet sprøjtebeton. De to største pavilloner, der omgiver Frederiksborggadekrydset, rummer runde bygningskroppe af glas med kiosker og informationsdel, og et fint og frit tilgængeligt offentligt toilet. Andre steder dækker de over trappenedgange til perroner eller cykelstativer. Cykelstativerne er nedsænket i 30-50 cm dybe cykelbede i forhold til gangarealerne og giver derved et bedre udsyn over pladsen. Cykelbedenes form spejler pavillonernes organiske former og løser fint problemet med cykelparkering ved trafikknudepunkter. På perronerne under jorden er der opsat nyt inventar til udsugning og belysning der afhjælper nogle af den gamle stations problemer med lugt og lys. Pavillonernes tage har fået en sedumbeplantning der opsamler regnvand og leder det videre til de offentlige toiletter. På tagene er endvidere opstillet solceller der driver et jordvarmeanlæg til opvarmning af toiletter og bygninger.

Emneord:

Stationer | Banegårde | Tage | Belysning | Pladser | Perroner | Toiletter | Klinker | Pavilloner | Trafik | Grønne tage |