Den bølgende loftskonstruktion over afgangshallen spænder 12 x 45 meter efter arkitektens ønske om at undgå søjler i hallen. Ingeniører for konstruktionerne var Chr.Nøkkentved og O.Brødsgaard.
Udsnit af den åbne gangbro mod landende og afgående fly med flyveledelsens udkragede glaskarnapden i midten.
Interiør fra flyvelederkarnappen med det oprindelige kontrolpanel af messing som viser klokken, vindhastighed og barometerstand.
Kontrolpanelet i flyvelederkarnappen indeholder rørpostanlæg samt tragt til talerør, der stikker ned fra loftet. For udkiggeren førte en stige op på taget.
I kortrummet på tagetagen lander den cylindriske spindeltrappe. Trappen er udvendig farvesat som blå, mens væggene er beklædt med Junckerparket - for at kunne demonteres ved installationsændringer.
Trappen fra flyveledelsen lander med en distinkt rødmalet markering af det cylindriske trappeforløb.
Piloternes venteværelse hvor spindeltrappen skærer sig ind som en selvstændig figur i det i hvide lokale.
Ankomst- og afgangshallen med det karakteristiske bølgende, klinkebeklædte loft og den lange ligeløbstrappe.
Indtryk af den bølgende loftskonstruktion set fra lufthavnsterminalens 1.sal, der indeholdt diverse administrative funktioner.
Akvarel fra arkitektkonkurencen, der blev afholdt i 1936
Akvarel fra arkitektkonkurencen, der blev afholdt i 1936
Beskrivelse:
Terminalbygningen er resultat af en arkitektkonkurrence og blev efter en bygningsfredning flyttet fra sin oprindelige grund til Maglebylille 18. og 19.september 1999. Og drejet 180 grader i forhold til sin oprindelige orientering.
Emneord:
Farver | Arkitektkonkurrencer | Lufthavne | Tagkonstruktioner | Terminalbygninger | Klinker | Bygningsfredning |Se på Google Maps