Daginstitutionen Grøndalen

| Holm & Grut arkitekter | 2012
Daginstitutionen Grøndalen Indgangsparti set fra sydvest
Indgangsparti set fra sydvest
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Indgangssituation
Indgangssituation
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Facaden mod nord
Facaden mod nord
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Trappetårn
Trappetårn
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Facaderne betår af to tydelige elementer
Facaderne betår af to tydelige elementer
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Facaden mod syd-øst
Facaden mod syd-øst
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Legeplads mod syd
Legeplads mod syd
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Vindueskompositioner
Vindueskompositioner
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Stort vinduesparti mod øst
Stort vinduesparti mod øst
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Detalje vindue
Detalje vindue
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Gang mod stuer
Gang mod stuer
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Trappehus
Trappehus
Fotograf: Sandra Gonon
Download billede
Daginstitutionen Grøndalen Plan
Plan
Fotograf: Tegnestuen
Download billede

Beskrivelse:

Den 3 etagers høje bygning er placeret på grundens nordlige del, så udearealet får optimalt solindfald. Facaden er holdt i hvid med en legende komposition af små og store vinduer. Den hvide farve reflekterer lys om bygningens rundede hjørner, så skyggesiderne ikke bliver for mørke. Trappehusene og de store fællesarealer ses i facaden som mørke træelementer, der skaber kontrast og dynamik i facadekompositionen. Daginstitutionen giver plads til ca. 240 børn fordelt på 15 børnegrupper. Grupperummene i den store institution er fremhævet ved, maling i forskellige farver, hvilket hjælper børnene til at finde ud af, hvor de hører hjemme. De forskellige farver er også synlige fra de to grønne legepladser. På den måde kan børnene, når de er ude, orientere sig i forhold til deres base. Legepladserne forsøger at tilgodese ”det små i det store” og er indrettet med mange små aktiviteter og rum.

Emneord:

Børneinstitutioner | Børnehaver | Daginstitutioner |